موسیقی انتزاعی ترین هنر ساخت بشر است . به این صورت که موسیقی بدون واسطه ، احساسات و اندیشه های هنرمند را به دیگران منتقل می کند بطور مثال در هنر نقاشی خطوط و اشکال و رنگها نماد را به بیننده منتقل می کنند .
از طرفی: معماری به عنوان کاربردی ترین هنر ساخت بشر نمود دارد. معماری به عنوان اولین هدف در راه کاربرد گام بر می دارد تا انتزاع . همچنین باید در نظر داشت که معماری برای بیان خود به عنصر واسطه ای به نام بنا نیاز دارد که این عنصر واسطه وجه تمایز و عامل قیاس بین دو هنر معماری و موسیقی است.
موسیقی به عنوان انتزاعی ترین هنر نقش اساسی و مهم تلطیف کنندگی روحی را داراست . بطور مختصر تلطیف کنندگی موسیقی در اثرات روانی و احساس زیبایی پدید آمده بوسیله آن در انسان نهان است. اهمیت این مبحث تا آنجاست که در فصلهای بعد بطور گسترده به آن پرداخته خواهد شد.
در سمت مقابل معماری کاربردی هرجا که هنری شدن و انتزاعی شدن را بیشتر در نظر می گیرد از کاربردی بودن کاسته و به سوی تلطیف کنندگی پیش می رود. معماری هنری با وجود اینکه دارای اهداف کاربردی است نقش تلطیف کنندگی قوی یافته و به سوی تجرید گام بر می دارد.
همانطور که گفته شد موسیقی نقش تلطیف کنندگی و آرامش روحی و روانی را برآورده می سازد و در طرف مقابل معماری نقش آرامش و امنیت مادی را فراهم می کند.
معماری و موسیقی آنگاه که در اوج تلطیف کنندگی باشند انسان را از مادیات فرا برده و به معنویات سوق می دهند . از ویژگیهای هنر مجرد تعالی روح است که در موسیقی قویتر و در معماری قدری کمتر خود می نماید. نمونه های بارز این مورد اثر روانی موسیقی کلیسایی و معماری کلیسایی و یا موسیقی مذهبی و معماری مذهبی است.
جنبه دیگر بررسی معماری و موسیقی عامل ارتباط بودن این دو هنر بین انسانهاست، بطور کلی هر هنرمند هدف در برقراری ارتباط با دیگر انسانها از طریق هنر خویش دارد. موسیقی با القاء احساسات می تواند هنرمند خویش را بدون واسطه به شنونده القاء کند . از طرفی هنرمند معمار نیز به کمک اثر معماری خویش افکار و عقاید خود را به بیننده یا مصرف کننده القاء و در بعضی موارد تحمیل می کند .
یکی از جنبه های مشترک بین موسیقی و معماری اهداف یادمانی در این دو هنر است . به عنوان مثال سرود ملی هر کشور یادمانی ترین موسیقی آن کشور بوده و به عنوان نوای یادبود آن کشور مطرح است . در مراسم سیاسی، رسمی ، امور بین المللی، ورزشی و هر آنجایی که شخصیت یک کشور مطرح شود سرود ملی بیان کننده آن کشور است.
از طرفی معماری یادمانی هم بیان کننده معنایی است که بیننده با دیدن آن بنابه یاد می آورد. دیدن عکسی از بنای یادبود میدان آزادی تهران در هر کجا از دنیا بیننده را به یاد ایران انداخته و معماری جنبه سمبل پیدا می کند.
گاه می بینیم که موسیقی انتزاعی به صورت کاربردی در آمده است و از مرحله تجرید به سمت کاربرد گام بر می دارد. موسیقی کمک آموزشی نمونه بارز این مورد است . در امر آموزش به کودکان موسیقی سهم بسزایی یافته و جهت آموزش ادبیات، ریاضیات و علوم به کار می رود.از موارد دیگر کاربردی شدن موسیقی می توان به موسیقی تبلیغاتی اشاره کرد که در این مورد از جنبه هنری موسیقی کاسته شده و به جنبه کاربردی بهای بیشتری داده می شود .لازم به ذکر است گاه موسیقی و معماری گذرا پدید می آید که از ارزش هنری چندانی بهره نبرده و فقط در یک مقطع زمانی خاص مورد پسند عام قرار می گیرد.
1-1- مفهوم هنر
2–1 پیدایش هنر
3-1-.اثر هنری و زیبایی شناسی
1-3-1-اثر هنری
2-3-1- زیبایی شناسی
4-1- طبقه بندی هنرها
1-5- سلسله مراتب هنرها
7-1- تشکیل هنرهای مختلف
8-1- نتیجه گیری
1-3- اهداف کاربردی
1-1-3- عدم وجود
2-1-3- ریشه های وجودی و بیونیک
3-1-3- دوره های تاریخی در معماری و موسیقی
4-1-3- اندیشه های هنرمند
5-1-3- زیبایی شناسی هنری
2-3- قیاس و تبدیل معماری و موسیقی در جزئیات
2-3- قیاس و تبدیل معماری و موسیقی در جزئیات
1-2-3- توالی یا تداوم
2-2-3 – ریتم
3-2-3- تکرار
4-2-3- سنگینی یا ثقل
5-2-3- کشش
6-2-3- مدولاسیون
7-2-3 اوج و حضیض
8-2-3- سازماندهی هنری
1-8-2-3- تعادل
2-8-2-3- تناسب
3-8-2-3- تأکید
4-8-2-3- وحدت در عین کثرت
5-8-2-3- تنوع
9-2-3- نقطه شروع و خاتمه
10-2-3- پاساژ
11-2-3- جذب
12-2-3- عامل مفروض
13-2-3- قرینه سازی
14-2-3- تضاد یا کنتراست
15-2-3- فرم
16-2-3- هارمونی
17-2-3- رنگمایه یا تونالیته
18-2-3- الگو
3-3- فضا سازی و القاء احساسات فضایی
1-3-3- احساس افسردگی
2-3-3- احساس شادی
3-3-3 احساس روحانیت و معنویت
4-3-3- احساس حقارت
5-3-3- شکوه وعظمت
6-3-3- احساسات حماسی
7-3-3- القاء تفکرات و جهان بینی
4-3- هندسه و ریاضیات در معماری و موسیقی
4-8 تحلیل سایت
دلایل انتخاب سایت
تحلیل سایت و مکان یابی ساختمان
الف) موزه موسیقی ایران، تهران .
ب)تماشاخانه همپستد (Hampstead Theater).
ج)موزه موسیقی تجربی.
Concept وروند طراحی
1-8 عوامل موثر بر ادراک فرم و فضای معماری
2-8 مبانی نظری طرح
منابع ومأخذ