در این سری از آموزش های جامع مایا به زبان فارسی ، میخواهیم روش های ساخت مدلسازی با جزئیات بالا high-quality 3D models ، و انیمیشن سازی animations را در نرم افزار مایا 2017 یاد بگیریم. در طول این دوره با زمان 8 ساعت و 34 دقیقه ، تمام مهارت های پایه ای مدل سازی modeling ، تکسچردهی texturing ، و انیمیشن سازی animation را آخرین ورژن Autodesk Maya 2017 را یاد خواهیم گرفت.
بخش اول Introduction : آموزش را با مفاهیم پایه ای و مقدماتی مانند : سیستم های سخت افزاری مورد نیاز برای مایا ، نحوه استفاده از فایل های پروژه و معرفی 2 متور رندر مایا Mental Ray -Arnold renderers شروع میکنیم.
بخش دوم The Maya Interface : آشنایی با محیط نرم افزار و نحوه کار کردن با فایل ها و ساخت فولدر پراجکت برای مایا Maya projects ، تنظیم پنجره ها viewports ، استفاده از ابزار hotbox و arking menus ، ویرایش رابط کاربری مایا به نحو دلخواه ، تنظیم فضا های کاری مایا Maya workspaces ، و رندر گیری با متور Mental Ray در ویو پورت ها هست.
بخش سوم Select and Manipulate Objects : کار کردن با آبجکت ها شامل انتخاب و دستورهای نرنسفورم (Move – Rotate – scale) ، کپی کردن آبجکت ها و همچنین درک مفاهیم پایه ای مانند Channel Box ، کار با ویرایش گر Attribute Editor ، ریست کردن ابزار های transformations و اسنپ کردن و … است.
بخش چهارم Organize Maya Scenes : مدیریت روی صحنه و فایل های مایا هست.و با ابزارهایی مانند Outliner ، ساخت سلسله مراتب hierarchies برای مدل هایی که بعدا به صورت انیمیشن در خواهند آمد، گروپ Grouping کردن دسته ای از آبجکت ها ، کار با پیوت ها Pivots ، درک مفاهیم پایه ای مانند Hypergraph ، مخفی کردن Hide – show objects آبجکت ها، ساخت و ویرایش و لایه بندی مایا Create layers ، و ابزار محبوب ماسک selection masks.
بخش پنجم Create Polygonal Models : شروع مدلسازی بر اساس پولیگان هست و فرق بین پولیگان با نوربز (NURBS – polygons) را یاد میگیرم . آبجکت های بر اساس پولیگان polygonal objects را خواهیم ساخت. و حالت های زیر شیئ پولیگان components ، را تمرین میکنیم. و با ابزار های انتخاب مانند : Soft Select and Reflection آشنا میشویم.یک درخت با جزئیات پایین و سبک low poly tree را میسازیم و ابزار های کم کردن و اضافه کردن Boolean tools را به شما یاد خواهیم داد.
بخش ششم Refine Polygonal Meshes : کار کردن با سطح نرم و محنی است. و از مهم ترین ابزار های ارائه شدن توسط مایا میتوان Modeling Toolkit را نام برد. در این دوره مفاهیمی مانند سابدیویژن سرفیس (subdivision surfaces) را یاد خواهیم گرفت تا بتوانیم سطوح منحنی پیچیده smooth surfaces را بسازیم.همچنین از ابزار Edge Flow استفاده میکنیم تا سطوح smooth geometry را شبیه سازی کنیم.هیچ سطح نرمی بدون non-linear deformers مدل سازی نمیشود! در این دوره با سایر ابزار های جدید مایا برای مدلسازی مانند lattices آشنا میشویم و کاربرد ابزار مدیریت آبجکت object history را به شما یاد خواهیم داد.
بخش هفتم حجاری و حکاکی مایا 2017 Sculpt Meshes : در ابتدا مفاهیم پایه ای مانند آشنایی با پنل براش brush interface را انجام خواهیم داد و سپس یک لند اسکیپ معماری basic landscape را انجام خواهیم داد.
بخش هشتم تکنیک های مدلسازی نوربز مایا NURBS Modeling Techniques : این بخش را با معرفی مدلسازی نورب و ویرایش احجام نوربز NURBS modeling – editing شروع میکنیم سپس احجام پایه ای مخصوص NURBS primitives را معرفی میکنیم. همچنین با ابزار های NURBS curve و NURBS Loft کار خواهیم کرد و با استفاده از دستور Revolve ، سطوح منحی radial surfaces را مدل سازی میکنیم.همچنین نحوه ترسیم خط و خطوط 2بعدی توسط ابزار NURBS Planar و NURBS Extrude را در چند تمرین عملی ، به شما یاد خواهیم داد.
بخش نهم پالایش احجام نورب مایا 2017 Refine NURBS Models : در این بخش، با استفاده از ابزار isoparms جزئیات و لبه های سطوح نوربز را برای سبک سازی، refine NURBS surfaces پایین آورده و از سطوح منحنی ، احجام نورب NURBS curves را خروجی خواهیم گرفت. همچنین نحوه تبدیل NURBS به پولیگان polygons و … را با هم مرور خواهیم کرد !
بخش دهم متریال سازی در مایا 2017 Create Materials Maya : این بخش رو با مرور کلی و تاریخچه رندرگیری با مایا Maya renderering شروع میکنیم و انواع حالت های مختلف سایه زنی شیدینگ basic shader را برسی میکنیم.پس از ساخت مپ ها و متریال Create – apply maps باید آن را به آبجکت ها اعمال کنیم.همچنین از تکنیک های استفاده از یک bitmaps به عنوان texture را تمرین کرده و پنجره کمکی Hypershade window را معرفی خواهیم کرد و در آن متریال خواهیم ساخت. و از ramp material استفاده خواهیم کرد. هیچ متریالی بدون مپ های ناهمورای displacement- bump mapping کامل نیست! پس آنها را هم کار کرده و متریال های مخصوص منتال ری و مایا Mental Ray materials – Arnold materials را هم شرح خواهیم داد.
بخش یازرهم اطلاق متریال و تکسچر مایا Apply Materials – Textures : در این بخش نحوع اعمال چندین آبجکت در یک آبجکت را برسی میکنیم و اصول پایه ای UV mapping را شرح داده و با تکنیک های مقیاس دهی متریال UV Editor آشنا خواهیم شد. و نحوه نقاشی سه بعدی 3D painting در مایا را تمرین میکنیم.
بخش دوازدهم رندر گیری در مایا 2017 Render in Maya : این بخش را با معرفی کادر رندر مایا Render settings menu شروع کرده و انواع نورهای موجود در مایا Maya lights را معرفی میکنیم و نحوه فعال شدن سایه در مایا Maya shadows را توضیح میدهیم. و یکی از مهم ترین پارامترهای هر نور برای واقعی تر شدن رندر falloff یا افت نور هست که برسی خواهیم کرد.همچنین مفاهیم پایه ای دوربین basics of cameras و افکت های دوربین مانند عمق صحنه ، موشن بلور و … را تمرین کرده و نحوه استفاده از Light Editor و Batch rendering را آموزش خواهیم داد.
بخش سیزدهم انیمیشن سازی در مایا 2017 Animate in Maya : بخشخ انیمیشن سازی در مایا بسیار گسترده است و از آشنایی با ابزار های انیمیت مایا animation interface آموزش مان را شروع کرده و روش های کلید سازی برای آبجکت ها و دوربین را توسط ابزار Set Key ، ویرایش کردن کلید ها را توسط گراف ادیتور Graph Editor ، و پنحره دراپ شیت Dope Sheet برسی کرده. و تکنیک های رایج مانند: انیمیت کردن در امتداد یک مسیر (Animate objects along spline paths)، معرفی ابزار Grease Pencil را آموزش میدهیم. همچنین نحوه پخش انیمیشن با ابزار Playblast و ساخت سیکل و چرخه انیمیشن animation cycles و اضافه کردن صدا به انیمیشن Add sound to animations را تمرین خواهیم کرد.
بخش چهاردهم رندر گیری مایا با متور منتال ری Render in Mental Ray : بخش رندرینگ را با معرفی انواع نورپردازی مخصوص منتال ری Mental Ray lights ، شروع کرده و 2 افکت معروف مخصوص دوربین را به نام depth of field – depth of field را برسی میکنیم. و نحوه فعال کردن شکست نور و انعکاس نور ری تریس (Raytrace reflections) را توضیح داده و برای نرم کردن سایه ها ، از نورپردازی غیر مستقیم indirect lighting در منتال ری Mental Ray استفاده خواهیم کرد. و همچنین نحوه ساخت نورهای اچ دی آر آی در متور رندرگیری منتال ری ( image-based lighting in Mental Ray) را شرح خواهیم داد.
بخش پانزدهم رندرگیری با متور رندر آرنولد مایا Render in Arnold : این بخش را با نحوه استفاده نورهای متور رندر آرنولد Maya lights in Arnold شروع کرده و 2 نوع نور رایج Arnold area – mesh lights را در یک صحنه سه بعدی ، تمرین خواهیم کرد. و تمام مباحثی که برای منتال ری در بخش 14 هم داشتیم ، در این بخش آنها را تکرار خواهی کرد.
بخش پانزدهم نتیجه گیری Conclusion : در این بخش سایر منابع و دوره های آموزشی مرتبط را با مایا 2017 معرفی خواهیم کرد…